آداب و احکام اسلامیاجتماعیبانوانجوانخانوادهخانواده و تربیتروحانیونسبک زندگیسرتیترفیلمکتاب

ویژه نامه تبلیغی سلامت

«یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»

با توجه به شیوع بیماری کرونا و خدمت رسانی گسترده طلاب و مبلغین در سراسر کشور، تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور در راستای تقویت روحیه امید و آگاهی بخشی به آحاد جامعه، «ویژه نامه تبلیغی سلامت» ویژه مبلغین گروه های تبلیغی سراسر کشور در قالب های زیر تقدیم می کند:

  • احکام مرتبط با کرونا

  • توصیه های بزرگان

  • شبهات و پرسش های پیرامون

  • منبر و محتوای تبلیغی

  • راهکارهای درمان و پیشگیری

  • تجربه‌خوانی تبلیغی

 

هدیه به روح پاک و نورانی مبلغ مجاهد ، خادم آستان مقدس اهل‌بیت (علیهم السلام) و مدیر محترم گروه تبلیغی اهل بیت (علیهم السلام) تشکل فراگیر گروه های تبلیغی ، مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد خسروی (رحمه الله علیه) که اخیرا به دیدار حق شتافتند، فاتحه و صلواتی عنایت فرمایید.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

 

  • احکام مرتبط با کرونا

  • هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است. (۱۳ اسفند ۱۳۹۸)

  • به گزارش خبرگزاری رسا، سوال های متعددی برای غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا مطرح شده بود  که رهبر معظم انقلاب به آن پاسخ دادند.

سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟
✅ جواب: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.
در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و – هر چند از روی لباس – کفن کرده و دفن نمایند.
سؤال: در صورت نگرانی از کرونا و نامشخص بودن زمان مهار آن، آیا ثبت نام حج برای افرادی که دارای استطاعت مالی و توان بدنی هستند، وجوب شرعی دارد؟
✅ جواب: تا وقتی از طرف نهادهای مسئول، منعی اعلام نشده است در صورت #استطاعت، باید برای انجام فریضه الهی و مهم حج اقدام گردد.
سؤال: اگر برای غسل دادن #اموات زن – یا #تیمم دادن در صورت عدم امکان غسل – غسّال زن به تعداد کافی در غسالخانه آرامستان حضور نداشته باشد، وظیفه چیست؟
✅ جواب: با توجه به این که #غسل_میت، واجب کفایی است و غسل میت زن به وسیله مرد جایز نیست – مگر آنکه آن مرد شوهر زن باشد -، در صورت نیاز بر همه زنانی که می توانند با مراعات شرایط شرعی، میت را غسل دهند، واجب است برای انجام این تکلیف الهی اقدام کنند.
سؤال: با توجه به این که، “اگر #غسل_دادن_میت به جهاتی امکان نداشته باشد، وظیفه #تیمم است”، حال سؤال این است که تیمم دهنده، باید طبق نظر مرجع تقلید خود، #میّت را تیمم دهد یا طبق نظر مرجع تقلید میّت؟
✅ جواب: تیمم دهنده باید طبق نظر مرجع تقلید خود، تیمم دهد.

  • اجازه آیت‌الله العظمی سیستانی از سهم امام (ع) برای مبارزه با شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری حوزه، دراطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی در قم،آمده است: اکنون و در این هنگامه شگفت که جهان با بیماری «کرونا» درگیر و به ‌ویژه جمهوری اسلامی ایران نیز به این «ابتلا» دچار شده، از مومنان انتظار می‌رود؛ صبوری پیشه کرده و توصیه ها و سفارش های پیشگیرانه وزارت بهداشت را به عنوان مسئول اصلی رویارویی با این جریان و دیگر مسئولان را جدی گرفته و بدان عمل کنند.
این اطلاعیه حاکی است: بی گمان التجاء و تضرع به درگاه الهی و توسل به خاندان عصمت و طهارت (ع) از جمله مهم‌ترین عوامل رهیدن از این هنگامه دشوار است.

در این اطلاعیه بیان شده است: رعایت حال مبتلایان و هرگونه مساعدت به آنان برای تسریع بهبودی و تسکین آلامشان مرضی خداوند متعال است و مومنین مجازند نصف سهم مبارک امام(ع) را در این راه و نیز پیشگیری از ابتلای مردم به آن مصرف کنند.

اطلاعیه آورده است: از تمام پزشکان، پرستاران و تلاشگرانی که با تمام توان و از دل و جان در جهت سلامت مردم عزیز در حال مبارزه با این ویروس فراگیر هستند، تشکر می نماییم و از خداوند علیم و حکیم سلامت و توفیق برای ایشان مسالت داریم.

در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: ضمن سفارش به شکیبائی و هوشمندی، برای بیماران عزیز شفای عاجل و درگذشتگان رحمت و غفران الهی مسالت می نماییم.

 

  • آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیامی اجازه مصرف سهم امام برای مقابله با ویروس کرونا را صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام آیت الله صافی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم: (وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً)

و علیکم السلام و رحمه الله

با تقدیر و تشکّر فراوان از جامعه پزشکی ایران؛ پزشکان عزیز و پرستاران زحمتکش و کارکنان خدوم که برای سلامتی مردم عزیز تلاش فراوانی دارند، از ملّت بزرگ و شریف ایران درخواست دارم که با رعایت اصول بهداشتی، به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کامل داشته باشند.

همچنین خیّرین درمان و سلامت کشور که همیشه به وظایف شرعی و انسانی خود عمل می‌کردند، در این مقطع حسّاس هم مسئولان امر را کمک نموده و مجاز هستند از نصف سهم مبارک امام علیه‌السلام برای این عمل خداپسندانه مصرف نمایند.

ان‌شاء الله تعالی با توجّهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف هر چه زودتر این نگرانی و بیماری رفع گردد.

۵ رجب المرجب ۱۴۴۱

لطف الله صافی

  • حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید به سؤالات شرعی درباره کرونا پاسخ داد.

متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده ای مثل کرونا، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضاهای شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد چیست؟

پاسخ: اگر مسؤولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است. در کل نباید کارهایی انجام داد که هر گونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد.

 به عموم مؤمنان توصیه می شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (علیه السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است.

شنیده شده که جنازه قربانیان کرونا غسل داده نمی شود، چون می گویند ورود آب غسل در فاضلاب موجب گسترش بیماری می شود و خطر سرایت به غسل دهندگان نیز وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از سرایت بیماری، اجازه تیمم بدون دستکش هم داده نمی شود. حکم شرعی متدینین در این وضعیت چیست؟
پاسخ: در صورت لزوم، فاضلاب جداگانه ای برای شستشو تعبیه شود. در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات، امکان تجهیز کامل – هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود. همچنین غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی مقدم است و در هر صورت در غسل، لازم نیست دست کشیده شود.

 در فرض عدم امکان غسل، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی خطر میت -هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر مقدور است با استفاده از دست های خود میت این کار را انجام دهند.
به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می توان از آن اغماض کرد.

همچنین آیت‌الله‌العظمی‌ شبیری زنجانی مصرف نیمی از سهم امام (علیه‌السلام) را برای درمان نیازمندان مبتلا به بیماری کرونا و یا جلوگیری از ابتلایبه آن را مُجاز دانستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اجازه داد در صورت نیاز نصف سهم مبارک امام برای جلوگیری، درمان و رسیدگی به خانواده های مبتلا به این بیماری و درگذشتگان آن مصرف شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین شمس مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید حضرت آیت الله نوری همدانی بر لزوم توجه به دستورات پزشکی و بهداشتی گفت: همانگونه که قبلا هم در بیانیه ای اعلام شد، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ضمن دعا برای شفای همه بیماران، بیان مؤکد مبنی بر عمل به دستورات پزشکی و رعایت توصیه های بهداشتی داشته اند.

وی افزود: ایشان همچنین توصیه به تلاوت قرآن کریم و خواندن ادعیه و توسل به پیامبر اکرم(ص) و حضرات معصومین(ع) خاصه وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) کرده اند.

حجت الاسلام شمس در ادامه با اشاره به اجازه حضرت آیت الله نوری همدانی از سهم امام برای درمان و مقابله با کرونا اظهار داشت: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی اجازه فرمودند در صورت نیاز نصف سهم مبارک امام برای جلوگیری، درمان و رسیدگی به خانواده های مبتلا به این بیماری و درگذشتگان آن مصرف شود.

وی همچنین با اشاره به نظر این مرجع تقلید درباره غسل و تدفین اموات فوت شده بر اثر کرونا ادامه داد: معظم له در پاسخ به سؤال تدفین و غسل اموات این بیماران فرمودند تا حد ممکن باید غسل و کفن صورت گیرد و حتما نماز خوانده شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از  اصفهان، حضرت آیت الله مظاهری، به استفتائی درباره غسل، کفن و نماز میت افرادی که از طریق ویروس کرونا از دنیا رفته اند، پاسخ دادند.

سؤال:

با توجه به اینکه ویروس کرونا از امواتی که پس از ابتلا به آن از دنیا می روند، همچنان سرایت می کند و تماس با آنها بسیار خطرناک است، حتی ممکن است ویروس در زمان خواندن  نماز میّت نیز منتشر شود؛ در خصوص غسل و کفن و نماز امواتی که در اثر بیماری کرونا فوت نموده اند، وظیفه چیست؟

پاسخ:

اگر آنچه نوشته اید مورد تصدیق پزشکان متخصص است، باید میّت را غسل جبیره دهند و اگر باز هم خطر دارد، می توانند از روی کاور تیمم دهند و بدون لمس در کفن  بپیچند.چنانچه کفن کردن او هم خطرناک است، لازم نیست و می توانند با همان کاور دفن کنند.

در خصوص نماز هم، چنانچه خطر سرایت وجود دارد، می توانند فوراً میّت را دفن کنند و به قبر او نماز میّت بخوانند و به هر صورت درباره تغسیل و تکفین و تدفین دراین گونه موارد، آنچه را متخصّصان و متصدیّان امور بهداشتی لازم می دانند، عمل شود.

  • پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سوالی در خصوص انتقال بیماری واگیر به دیگران

چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟

در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.‌

همچنین معظم له افزودند: خیرین مجاز هستند از یک سوم سهم مبارک امام(ع) برای کمک به نجات بیماران و خانواده های کسانی که عزیزانشان را در اثر این بیماری از دست داده اند، استفاده کنند.

  • توصیه های بزرگان

  • مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای

به آقایان و خانواده های ایشان توصیه شود: مداومت بر دعای مبارک نور داشته باشند و قرائت آن را به مؤمنین هم توصیه کنند.
همچنین برای رفع و دفع بلا یک فقره زیارت عاشورا همه اعم از زن و مرد نیابتا از نرجس خاتون سلام الله علیها والده ماجده حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بخوانند و آن خاتون را نزد فرزند بزرگوارش شفیع قرار دهند که آن حضرت شفاعت نماید تا بلا از دوستان حضرت رفع و دفع شود.
دعای شریف عظم البلاء نیز فراموش نشود. صدقه هم که معلوم است.

متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر معظم انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند:

(دانلود صوت دعای هفتم صحیفه سجادیه(علیه السلام))

🔹و کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّهٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّهٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ :
یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.
ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَهٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَهٌ.
أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.
وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَهَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً.
وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.

🔹ترجمه دعای هفتم:

ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، و ای آن که سختیِ دشواری‌ها با تو آسان می‌گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.
سختی‌ها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به اراده‌ی تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند.
تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواری‌ها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینی‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمده‌ام که با آن مدارا نتوانم کرد.
این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آورده‌ای و به سوی من روان کرده‌ای.
آنچه تو بر من وارد آورده‌ای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کرده‌ای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختیِ اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشوده‌ام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شیرینیِ استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه.
و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار.
ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بی‌طاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو می‌توانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایسته‌ی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.

  • آیت الله العظمی بهجت

اهمیت دعا در ابتلائات
در ابتلائات و برای رفع بلاها، دست از دعا و توسل نباید برداشت. اگر دعا نکنیم، آیا می‌توانیم دنیا را اداره کنیم؟ آیا اگر دعا نکنیم، ما و منال و … برای ما گوارا خواهد بود؟ اگر دعا نکنیم تا بلا رفع شود و رفع نشد، آیا می‌دانیم چه بر سر ما خواهد آمد؟

دعا برای حل مشکلات کشورها و بیماری‌ها
وقتی بلایی –مانند وبا- در نجف پیدا می‌شد، حتی در بازارها هم گاهی مجالس روضه‌خوانی و توسل برقرار می‌شد. ولی ما مثل آدم‌های مأیوس و ناامید، گویا نمی‌خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاری‌ها به حضرت معصومین علیهم السلام متوسل شویم.

آیا امروز برای رفع بلاها غیر از تضرعات و دعای صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟! مسلمان‌ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالی هستند و ما در چه حال؟! آیا رواست که چنین بی‌تفاوت و غیر مضطرب باشیم؟

آیا فرد مسلمان می‌تواند ابتلائات ناموسی را متحمل شود؟ قتل و کشته شدن از این گونه بلایا اهون (آسان‌تر) است. لذا بعضی وقتی خواهر یا دختر یا زنشان در معرض هتک حرمت قرار می‌گیرد، حالشان چنان دگرگون می‌شود تا جایی که آن خواهر یا دختر یا زن خود را همراه با جانی می‌کشند و به قتل می‌رسانند!

مادری می‌گفت: شوهرم و برادرم را گرفتند و بردند، صبر کردم. ولی وقتی دخترم را بردند، صبر و قرار ندارم. خدا می‌داند وقتی دختر انسان را مثل اسیر و کنیز ببرند، حال او چگونه می‌شود.

شرط استجابت دعا
هر کسی که می‌خواهد دعای او مستجاب شود، برای نجات مؤمنین و مؤمنات دعا کند تا دعای مَلَک که مورد استجابت است، یقیناً مشمول حال او شود.

یکی از مشایخ ما نقل می‌کردند که یکی از مراجع معروف مرحوم میرزا (که بنده نمی‌دانم کدام یک از میرزاها بوده) در بالا سر حضرت سیدالشهدا علیه السلام دید که شخصی می‌گوید: «اللهم ارحمنی و اغفرلی؛ خدایا بر من رحم کن و من را بیامرز.» چون میرزا دید که ا این طور برای خود دعا می‌کند، مطلبی گفت کنایه از این‌که چرا تنها برای خودت دعا می‌کنی؟

البته اگر انسان «اغفرلی و ارحمنی» بگوید و الغای خصوصیت کند و قصدش دعا از طرف همه مؤمنان و یا دعا برای همه مؤمنین باشد، یعنی «ارحمنی بما أنی مؤمن» (به من از آن جهت که مؤمن هستم، رحم نما) و «إرحم کل مؤمن» (به تمام مؤمنان رحم آر) تقریباً دعاکننده بین مأثور که لفظ دعا به محو انفراد و ضمیر مفرد ذکر شده و بین مقصود که همه مؤمنین و مؤمنات و نجات همه آن‌ها است (که رجحانش معلوم است) جمع کرده و با این قصد، دیگر ایرادی هم بر او وارد نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با دعای خیر برای تمامی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و دعا جهت شفای تمامی بیماران، توصیه ای برای آرامش مردم ارائه کرد.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله وحید خراسانی با دعای خیر برای تمامی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و دعا جهت شفای تمامی بیماران، ضمن تأکید بر رعایت کامل دستورات پزشکی و بهداشتی، مردم را به توجه به سفارش حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام به جناب کمیل، توصیه کرد:

یا کُمَیْلُ سَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِ‏ عَلَیْنَا وَ أَدِرْ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِکَ‏ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّه‏.

ترجمه و شرح:
ای کمیل! هر روز نام خدا را ببر (بسم الله الرحمن الرحیم)
و بگو “لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ”
و بر خدا توکل کن (تَوَکَّلْتُ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لاٰ یَمُوتُ)
و یاد ما کن و نام ما را ببر و بر ما درود فرست (به این صورت ‌”صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا رَسولَ اللهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أمیرَالمُؤمنینَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ یا فاطمهُ الزّهراء، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا حَسنَ بنَ علیّ… (الی آخر) صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا حجّه بن الحسن”)
و آن را بر وجود خود و هر چه به حفظ و حراستش عنایت داری بگردان (اشاره نما) تا از شرّ آن روز بر کنار باشی إن‌شاءالله.

 

  • شبهات و پرسش های پیرامون

  1. آیا قم اولین شهری بود که مبتلا شد؟ پاسخ حجت الاسلام دکتر روان‌بخش

همه می دانیم قم عش آل محمد است و همه برکات از این شهر به جهان صادر می شود از این شهر است که علم و تقوی به اقصی نقاط دنیا پخش می گردد.
متاسفانه برخی سیاسیون که مدت هاست در پی ضربه زدن به آبروی قم هستند با خبر ورود کرونا به ایران فرصت را غنیمت شمردند و قم را کانون کرونا اعلام کردند!! این در حالی است که تهران کانون اصلی آن بود این مطلب را یکی از مسوولان مطلع قم به خود بنده گفت که سیاسیون، قم را فدا کردند نگاهی به میزان آلودگی شهرها بویژه تهران این مطلب را اثبات می کند.
جا دارد نمایندگان قم از دولت و کسانی که این خبر را اعلام کرده اند شکایت کنند و از حقوق مردم مظلوم قم دفاع کنند.

همچنین دکتر محبی در خصوص این مسأله قم منشأ کرونا ویروس بوده افزود: اینکه قم به عنوان منشأ ویروس کرونا مطرح شد دروغ بود.
قم اولین شهری است که ویروس را شناسایی کرد و متوجه این خطر شد.
دکتر محبی فوق تخصص جراحی: برای اولین بار در قم ویروس را شناسایی کردیم و به وزارت خبر دادیم و الا ویروس در شهرها بود اما کسی خبر نداشت!
در اصل باید مسئولین مدیون متخصصین شهر کریمه اهل بیت (س) باشند.

 

رییس سازمان جهانی بهداشت: سفر تاجر عربستانی و زن چینی او به تهران منشا ویروس کرونا در ایران است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تدروس آدراهام رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: طبق گزارش تحقیقاتی که نتیجه آن روز گذشته اعلام شده سفر آوریل (بهمن ماه) سال جاری یک تاجرعربستانی به نام خالد بن فرحان به همراه همسر چینی اش که او هم از تاجران خودرو است منشا اصلی ویروس کرونا در ایران است.

این تیم تجاری برای واردات قطعات خودرو به ایران سفری به تهران داشتند. قبل از ورود  آنها به ایران در فرودگاه تهران از ورود همسر چینی این تاجر جلوگیری شده است.

قرار گرفتن نام خالدبن فرحان در لیست تلفات وزارت بهداشت عربستان به شروع برخی تحقیقات برای ریشه یابی ورود کرونا به ایران انجامید که نتایج تحقیقات فرضیه انتقال کرونا  از طریق این افراد را تایید کرد.

 شبهه‌ای این روزها مطرح می‌شود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد؟

بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را اینگونه داد:

این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می‌پردازند.

یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.»

و یا این روایت که امام صادق(ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّهٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی‌فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است…»

سوال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری ویروس کرونا گردیده است؟

پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان می‌کنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی شود.

۱- شبهه‌افکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانسته‌اند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداخته‌اند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شده‌اند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسه‌های خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کرده‌اند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

۲- میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر می‌دهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت.

۳- جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبت‌ها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختی‌ها، مشکلات و امتحان‌ها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختی‌ها شکوفا می‌شود. مصائب و سختی‌ها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است.

سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسان‌ها پیش می‌آید؛ چنان‌که درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم(ص) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان(ع) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم(ص) متحمل شد و مصیبت جان‌کاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام.»

تاریخ اهل‌بیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پر از برگ‌هایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است. البته از نگاه انسان‌های خردمند و اولیای الهی مصیبت‌ها و سختی‌های اگرچه به ظاهر رنج‌آور و آزاردهنده است، اما پیام‌های سازنده به همراه دارد.

درسایه این مصیبت‌ها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال می‌رسد و انسان را به مقام صابران می‌رساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنان‌که که پروردگار می فرماید:

«إِنَّما یُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (زمر،۱۰) فقط صابران، پاداش خویش را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.»

بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق(ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماری‌اند، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم(ع): مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر می‌شود.

۴- آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه‌هایی است که به ایمان انسان آسیب می‌زند.

قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و … گردیده است.

️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل‌بیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.

۲.شفای حرم را قبول کنیم یا نرده‌کشی آن؟!  پاسخ حجت الاسلام شهبازیان (دانلود)

چرا امام زمان کرونا را از قم دور نکرد؟! (دانلود) پاسخ منطقی به جسارت و شبهه‌افکنی یک شبکه وهابی

چرا اقدامات پیشگیرانه در حرم‌های مطهر، منافاتی با دارالشفا بودن آن‌ها ندارد؟ (دانلود) یادداشت حجت الاسلام نظافت در روزنامه خراسان

 

     ۳.  دوگانه پنداری علم و دین؟

پاسخ حجت الاسلام عبدالله محمدی استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی نخبگان علمی با یکدیگر بوده است. تاریخ اسلام، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. در برابر، چالشهای نظری و گاه رفتاری میان میسحیت تحریف شده با دانشمندان تجربی، فیلسوفان و متکلمان، فقها و عرفا و … سرعت رشد تمدنها را سلب کرده است.برخی دوقطبیهای کاذب و بیحاصل، ذهن نخبگان و به تبع آن، لایه های دیگر جامعه را مدتها به خود مشغول کرده و از هدف اصلی باز میدارد. از جمله این دو قطبیها، دوگانه عقل و دین، علم و دین، ریشه یابی علمی و الهیاتی نسبت به پدیده ها یا دوگانه درمان تجربی و معنوی است.مشاهدات علمی و تجربی یکی از راههای معرفت است که اگرچه به دلیل مشکل استقراء و … یقینی نیستند، ولی در بسیاری از موارد، معرفتی موجه را به دنبال دارد که از سوی دین نیز تخطئه نشده است. روایات نیز معرفتی ظنی، اطمینانی و گاه یقینی به بار می آورند که هیچکدام خارج از قواعد علّی معلولی نیستند. حتی معجزات و کرامات نیز شناساندن موارد ناشناخته از علت ومعلول است نه خارج از نظام علّی معلولی .

با توجه به مطلب فوق، تعارض میان آموزه های تجربی و دستورات دینی، در بیشتر موارد بدوی و در حقیقت تعارض نما هستند. در موارد تعارض نیز باید تابع موازین معرفت شناختی در باب ارزش معرفت بود. گاه ارزش معرفتی روایات برتر از یافته های علمی است و گاه برعکس. نمیتوان گفت همواره روایات بر شواهد تجربی مقدم هستند یا برعکس.

بنابراین نه ریشه یابی علمی پدیده ها، منافاتی با علل تکوینی و غیبی دارد و نه درمانها و توصیه های تجربی نافی دستورات دینی است. زبان علم هیچگاه زبان انحصار نیست. دانشمند تجربی میتواند بگوید در تجربه های من، داروی الف برای درمان ب مفید تشخیص داده شده است ولی نمیتواند تأثیر دیگر علل را نفی کند. به عبارت دیگر دانشمند تجربی نمیتواند ادعا کند که عامل این بیماری «فقط» این پدیده است و به همین ترتیب نمیتواند مدعی شود راه درمان این بیماری «فقط» این دارو یا مراقبت است.

در حادثه ناگوار کرونا نیز به همان اندازه که نادیده گرفتن یافته های تجربی که از روشهای معتبر عقلایی و علمی به دست آمده اند نادرست است، تمسخر روایاتی که ریشه یا درمان بیماریها را بیان میکنند، با موازین معرفت شناختی سازگار نیست.

مناقشات اخیر، گاه سبب فراموشی اهداف اصلیتر میشود، فراموش نکنیم مردم به اندازه آرامش و امید، به توکل بر خدا و تقویت ایمان نیز محتاجند، همچنین در کنار تقویت معنویت و نگرش توحیدی، به رعایت اصول بهداشتی نیازمند. نگرش کلان و جامع به ابعاد علم و دین و نیز نیازهای مادی و معنوی بشر، امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری است. همچنین هزینه القاء تقابل میان راههای معرفتی نیز در شرایطی که جامعه درگیر بحران روحی است، بیش از دیگر زمانها آسیب زاست.

پی نوشت: نگارنده منکر دسیسه های استکباری و تلاش رسانه ای جریان طاغوت در ترویج تفکر پوزیتویستی و بی اعتنا ساختن مومنین به امور و فضاهای معنوی نیست. این یادداشت صرفاً به بعد معرفت شناسانه این مسئله پرداخته است.

 

  • منبر و محتوای تبلیغی

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

📝یادداشتی از حجت الاسلام استاد محمدتقی وکیل پور

🔰با عنوان #مراقبه_بهداشتی_و_معنوی

🔸کلمه ها بار دارند. یک وقتی شما به کسی میگی دوستت دارم. این جمله روی او اثر میذاره. این تاثیر که فیزیکی و جسمی نیست. اما اثر هست. اتفاقا روایت هم داره. که پیامبر فرمود اگه مردی به همسرش بگه انی احبک (یعنی دوستت دارم) اثر این جمله تا ابد در قلب خانمش ماندگاره.

🔹کلمه ها اثر منفی هم میذارن. چرا به خاطر یک فحش و ناسزا دعوا میشه؟ گاهی دعوا با جراحت جسمی شروع میشه. یه مشت میزنه یه مشت هم میخوره. گاهی اول با کلمه شروع میشه. یه فحش میده بعد طرف مقابل با مشت جواب میده!

🔸پس کلمه ها بار دارند. اثر دارند. گاهی حتی اثرشون از اثرات جسمی هم قوی تره.
آقای رحیم پور ازغدی می گفت ما نباید فقط فیزیک جنگ رو روایت کنیم. متافیزیکش مهم تر بود.
جنگ که همه جا مثل همه. تفنگ و موشک و خون و خونریزی. از جنگهای تاریخ باستان گرفته، چه ایران چه روم چه چین و ژاپن و … تا جنگ جهانی اول و دوم و جنگهای بعدی. اما جنگ ما چرا فرق داشت؟ توی فیزیکش که فرق نداشت. متافیزیکش فرق داشت. اون بعد عرفانی و معنوی که دفاع مقدس ما داشت بقیه نداشتن. و این بعد توی جنگ اثر گذار بود. و اثرش از بعد فیزیکی هم بیشتر بود.

🔹الان این بیماری که در کشور ما اومده، در کشورهای دیگه هم هست. تو کشور کمونیست ها رفته، کشور لائیک ها رفته، تو کشور سکولارها رفته. اما اینجا فرق داره. همه دارن میگن اینجا اضطراب کمتره! تو کشورهای دنیا یکی از مشکلاتشون توی این بیماری اینه که مردم در حد مرگ ترسیدن. از تعادل روحی خارج شدن. اما اینجا اینطور نیست. معنویت اثر گذاره. دعاها در کنار مراقبت های بهداشتی اثرگذاره.

🔸نباید مراقبت های بهداشتی رو دست کم گرفت. دین نمیگه فقط دعا. فقط توکل و توسل! این برداشت از دین غلطه. چقدر انبیاء و ائمه توصیه های جسمی و پزشکی دارند. از خورد و خوراک گرفته تا داروهایی که برای بیماری ها توصیه می کردند. تاکید روی تمیزی لباس، تمیز بودن محیط زندگی. نظافت شخصی و عمومی. هر هفته حمام برو. هر هفته ناخن بگیر. توی ظرف ترک خورده آب نخور. قبل و بعد از غذا نمک بخور. در کنارش هم میگه قبل از غذا بسم الله.
🔹پیامبر هم طبیب جسم بود هم روح. نباید تک بعدی بشیم. هم مراقبت های بهداشتی رو جدی بگیریم هم مراقبت های روحی و معنوی رو.
رهبری توصیه کردند دعای هفتم صحیفه رو بخونید برای دفع بلا. یه عده مسخره کردند. از اونطرف یه عده رفتن ضریح رو لیس زدن! هردو غلطه. تک بعدی نباید بود.

🔸اگر برای ویروس و میکروب جسمی ضدعفونی می کنیم. اسفند دود میدیم پیامبر ص فرمود برای ضدعفونی روح هم باید #استغفار کنیم. الان همش توصیه میشه که دستهاتون رو دائم بشورید. لازم نیست حتما کثیف شده باشه. شما همین که میری بیرون برمی گردی باید دستت رو بشوری. پیامبر وقتی توی یک جمعی مینشست بعد که از اونها جدا میشد ۷۰ بار استغفار می کرد! مگه پیامبر گناه میکرد؟ نه… همینکه توی جمع قرار میگیری روحت یه کم آلوده میشه. سریع با استغفار پاکش کن.
گفتند روزی ۵ باز روحت رو بشور. که قلبت مریض نشه. فی قلوبهم مرض نشی. با نماز. خانم فاطمه زهرا (س) فرمود خدا نماز رو واجب کرد که کبرونا نگیرید! تنزیها عن الکبر! ویروس کبر بیچاره میکنه. روحت رو میکشه. باید روزی ۵ بار نماز بخونی که توی بدنت نمونه.

🔹الان خیلی ها ارزش مراقبت رو میفهمن. وقتی یه بار دست نشستن میتونه باعث مرگ آدم بشه. بعد میگیم نگاه به نامحرم نکن. این لقمه حرام رو نخور. میگه مگه چی میشه حالا! خب قلبت میمیره. همین مراقبت های کوچیک رو باید جدی گرفت.
حالا این مریضی یه مدتی هست بعد تموم میشه. دیگه خیلی ها مثل امروز مراقبت نمی کنن. چون خطر کمتر میشه. اما ویروس گناه که فصلی نیست. همیشه هست. باید همیشه مراقبت کرد. باید همیشه تقوا داشت. تقوا چیزی غیر از همین مراقبت دائمی نیست. ما دائم درگیر ویروس های مختلف هستیم پس باید دائم مراقبت کنیم.

🔸این روزها هر جا میری روی در و دیوار، توی تلویزیون، توی فضای مجازی بیشترین چیزی که میبینی همین توصیه به مراقبته. خیلی هم عاقلانه است. چون خطر رو جدی گرفتند. توی قرآن هم وقتی نگاه می کنی میبینی بیشترین دستوری که خدا داده دستور به تقواست. اونقدری که به تقوا سفارش کرده به نماز سفارش نکرده. قرآن فقط یک بار گفته روزه بگیر. اما ۸۱ بار مستقیم گفته تقوا داشته باش. یعنی مراقبت کن. حواست جمع باشه!

 

کتاب مسکن الفؤاد عند فقد الأحبه و الأولاد (دانلود) کتابی ارزشمند از شهید ثانی (ره) که پس از درگذشت فرزندش مجموعه ای از روایات در مورد ابتلائات و پاداش صبر بر مصائب گردآوری نموده است.

حجت الاسلام استاد طائب – پیرامون بیماری کرونا ویروس و حواشی مربوط به آن (دانلود)

حجت الاسلام استاد یزدان پناه – این ایام فرصتی استثنائی برای التجاء و ارتباط مستقیم با خداوند متعال (دانلود)

حجت الاسلام استاد ماندگاری – تکلیف قرآنی ما در مواجهه با ابتلائات (دانلود)

استاد ماندگاری ـ اگر شرکت در جلسات مذهبی مقدور نبود، چه کنیم؟ (دانلود)

استاد ماندگاری ـ خداوندِ سبب ‌ساز و سَبب سوز (دانلود)

استاد پناهیان ـ راهکار اهل بیت(ع) برای نجات از بلاها و بیماری‌ها (دانلود)

حجت الاسلام کاشانی – کرونا؛ عقایدِ ما و مجالسِ دینی (دانلود)

حجت الاسلام علوی – در زمان نزول بلایا باید تدبیر کرد ولی از توجه به خدا و دعا نباید غافل شد (دانلود)

منبر مکتوب بلای کرونا (دانلود)

تبیین دینی راهکارهای امیدبخش در هنگام بیماری ؛ ویژه مبلغین (دانلود)

فلسفه مصائب و عوامل پیدایی آن (دانلود) مجموعه منبر مکتوب تهیه شده توسط حجت الاسلام دکتر تحیری

منبر مکتوب ویژه مبلغین آداب عیادت بیمار و آثار آن (دانلود)

بسته ایده‌بخش ویژه نقش آفرینی گروه های جهادی (دانلود)

 

 

  • راهکارهای درمان و پیشگیری

  • مجموعه کلیپ های آموزشی

چگونه بر استرس کرونا غلبه کنیم؟ (دانلود)

با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟ (دانلود)

رعایت نکات بهداشتی در هنگام خرید و استفاده از عابر بانک‌ها (دانلود)

نکات بهداشتی و توصیه های متخصصین سلامت (دانلود)

کنترل و مقابله با آسیب های روانشناختی مسئله کرونا – حجت الاسلام دکتر مهکام (دانلود)

  • مجموعه نکات مکتوب

جزوه کامل آشنایی مقابله با ویروس کرونا (دانلود)

⁨راهنمای مراقبت در منزل جهت افراد علایٔم خفیف تنفسی در منزل⁩ (دانلود)

راهنمای مراقبت برای آحاد افراد جامعه (دانلود)

بورشور آموزشی برای کارکنان بهداشتی و کسانی که مواجهه ی مستقیم با بیمار دارند (دانلود)

با اضطراب ویروس کرونا چکار کنیم؟ (دانلود)

چگونه با بیماری که ترسیده مواجه شویم؟ (دانلود)

چگونه با خانواده های داغدار مواجه شویم؟ (دانلود)

جزوه آموزشی مدیریت آسیب‌های روانی پس از حادثه و بحران (دانلود)

 

  • تجربه‌خوانی تبلیغی

 

حجت الاسلام دانشور – تجربه مدیریت تشکیلات جهادگران سلامت؛ تعامل ستاد جهادی طلاب با کادر درمانی چگونه باشد؟ (دانلود صوت)

حجت الاسلام دانشور – طلابِ جهادی برای حضور در بیمارستان به چه نکاتی توجه داشته باشند؟ (دانلود صوت)

حجت الاسلام حسینی اصل – الگوی همدلی و مواسات طلاب و عناصر فرهنگی در شرایط بحرانی چگونه است؟ (دانلود صوت)

حجت الاسلام استاد سید یاسر حسینی – مختصری از اصول عمومی مشاوره (دانلود)

حجت الاسلام استاد سید یاسر حسینی – برای تغییر نگرش بیماران باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ (دانلود)

تجربه قرارگاه جهادگران سلامت قم (دانلود)

تامین نیروی انسانی داوطلب (دانلود)

تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنیم. (دانلود)

تجربه ستاد مردمی مدافعان سلامت (دانلود)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن